De Citroën C5 is niet meer, leve de C5 Aircross. De wereldwijde consument heeft nu eenmaal een grote voorkeur voor SUV's, juist van dit formaat. De C5 Aircross leunt deels op de inmiddels vertrouwde en gewaardeerde techniek van de Peugeot 3008, maar qua styling en comfort volgt hij uiteraard het moderne beeld van Citroën.
Wel is het nog even geduld hebben op deze auto, die pas januari volgend jaar in ons land te bewonderen zal zijn. Toch willen we hem hier de revue laten passeren, het is immers een bijzonder belangrijk model, waarvoor de verwachtingen hooggespannen zijn. Dat komt ook al door de Peugeot 3008, dat een enorm verkoopsucces is geworden. De C5 Aircross is al even leverbaar in China; de Europese versie gaat in detail afwijken van dat model. Naar verluidt krijgt 'onze' C5 Aircross en grote bagageruimte en iets minder plek op de achterbank dan de Chinese; in dat land liggen de prioriteiten wat dit betreft precies andersom.
Comfort krijgt hoofdrol
De C5 Aircross wordt verregaand te personaliseren. Dat betekent slapeloze nachten om de keuze van niet alleen de lakkleur, maar ook de tint van het dak en de kleuren van de dakrails en sommige kleinere exterieurdetails. Ook voor het interieur worden veel keuzemogelijkheden voorspeld. Ja, de configurator gaat overuren maken met dit soort auto's! Vanzelfsprekend monteert Citroën een heel eigen dashboard en meubilair in de auto; de i-Cockpit blijft aan Peugeot voorbehouden. Comfort voert de boventoon bij de C5 Aircross - het is immers een hypermoderne Citroën. Dat betekent dat de spraakmakende dempers zoals bij de C4 Cactus worden overgenomen, net als de zachte stoelen.
Bekende motoren
De motoren worden gekende grootheden uit het PSA-gamma. Reken op de 1.2 PureTech 130, de 1.6 PureTech 180, de 1.5 BlueHDi 130 en de 2.0 BlueHDi 180. De sterkste twee versies hebben een achttraps automaat, aan de andere motoren wordt standaard een handgeschakelde zesbak gekoppeld; de 1.5 BlueHDi 130 biedt keuze uit beide. Voorts is er sprake van een hybride versie, waarvan de accu's ook met de stekker kunnen worden opgeladen. We gaan het allemaal meemaken; meer informatie volgt zeker nog.